دلیل های فاصله بین دندان ها
تاریخ : یک شنبه 30 آبان 1400
نویسنده : فردین فروغی

علت وجود فاصله بین دندان‌ها

با وجود آنکه دیاستم معمولاً در کودکان شایع‌تر است؛ در بزرگسالان نیز شاهد چنین مشکلی هستیم. عوامل بسیاری در ایجاد فاصله بین دندان‌ها نقش دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

 

بیماری لثه

عفونت و بیماری لثه تحت شرایط مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد و باعث تضعیف ساختار لثه و تحلیل رفتن استخوان فک شود. این موضوع جدی‌ترین دلیل فاصله‌دار شدن دندان‌ها بوده و نقش مهمی در آن ایفا می‌کند.

از دست دادن یک دندان

در صورت کشیدن یا افتادن یکی از دندان‌ها در لثه یک فضای خالی ایجاد خواهد شد. اگر این جای خالی به موقع پر نشود دندان‌های مجاور به سمت آن حرکت کرده و بدین ترتیب مشکل‌ساز می‌شوند؛ چون بین سایر دندان‌ها فاصله می‌افتد.

عادات غلط دوران کودکی

مکیدن انگشت علاوه بر این‌که باعث اختلال دیپ بایت می‌شود در ایجاد فاصله بین دندان‌ها هم تأثیرگذار است. همچنین برخی افراد طبق عادت زبان خود را به دندان‌های فک بالا فشار می‌دهند که این موضوع هم از دلایل اصلی فاصله افتادن میان دندان‌ها به شمار می‌رود.

عدم تناسب میان استخوان فک و دندان‌ها

در حالت عادی استخوان فک و دندان‌ها از لحاظ اندازه با هم متناسب هستند اما گاهی بین اندازه استخوان فک و دندان‌ها هماهنگی و تناسب کافی وجود ندارد. در این صورت ریسک ایجاد یکی از دو مشکل فاصله‌دار شدن یا بهم ریختگی دندان‌ها افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

فرنوم لبی بزرگ

در صورت بزرگ‌تر از حد طبیعی بودن لبیال فرنوم که لثه فک بالایی را به بخش داخلی لب بالا متصل کرده است، بین دو دندان جلویی فاصله می‌افتد.

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال لثه باعث تحلیل استخوان تکیه‌گاه دندان می‌شود؛ در نتیجه این موضوع دندان‌ها شل شده و به طرفین حرکت می‌کنند. حرکت دندان‌ها هم باعث ایجاد شکاف‌هایی بین دندان‌های جلویی می‌شود.

روش‌های کاهش فاصله بین دندان‌ها

در ادامه به ذکر برخی از روش‌های مؤثر در درمان فاصله بین دندان‌ها می‌پردازیم:

لمینت

بستن فاصله دندان‌ها با لمینت که از جمله خدمات کلینیک دندان دکتر رها رادفر است جزو مؤثرترین و بادوام‌ترین روش‌های درمانی محسوب می‌شود. لمینت دندان باعث می‌شود دندان‌‌ها از نظر اندازه و قالب کمی پهن‌تر شده و از همین طریق موجب کاهش فاصله بین دندان‌ها خواهد ‌شد. طول عمر لمینت در صورت رعایت بهداشت و مراقبت مناسب از آن به بیش از 15 سال نیز می‌رسد. همچنین طول دوره درمان آن نسبت به ارتودنسی کمتر است

منبع:

https://raharadfar.com/methods-of-reducing-the-distance-between-teeth/




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید